Kontrola pneumatik

Je dobré pneumatiky často a pravidelně kontrolovat. Nedívat se jen po trhlinách a boulích nebo jen zkoušet jestli kolo pořádně drží, důležité je kontrolovat také jejich nahuštění, hloubku dezénu (vzorku) a hlídat si, abychom včas vyměnili zimní pneumatiky za letní a obráceně.
Abychom změřili, jestli je pneumatika správně nahuštěná, budeme potřebovat hustoměr. Sundáme čepičku ventilku a přiložíme hustoměr tak, aby neunikal vzduch. Naměřené údaje na hustoměru musíme porovnat s předepsanými údaji podle výrobce vozidla a podle nich pneumatiku buď upustit, nebo dofouknout kompresorem, protože není správně ani málo, ani moc, správně je akorát.
Další věc, kterou musíme kontrolovat, je hloubka dezénu, čili drážek v běhounu. Proč jsou drážky důležité možná ani všichni nevědí, rozhodně na kole nejsou na ozdobu a nejsou tam jen kvůli tomu, aby nám to neklouzalo. Jejich funkcí je také to, že odvádějí vodu z kol. Jsou-li drážky příliš mělké, nestíhají odvádět vodu a mezi koly vozidla a vozovkou se vytvoří něco jako vodní polštář. Vozidlo tedy ztratí kontakt s vozovkou a stává se neřiditelným, což opravdu není žádná legrace.
Proto tedy raději vezměme hloubkoměr a na několika místech pneumatiky hloubku zkontrolujme. V létě je předepsaná hloubka dezénu nejméně 1,6 mm, v zimě 4 mm. (Zimní období je období od 1. listopadu do 30. dubna, ale zimní výbavu musíme mít i za značkou zimní výbava.) Pokud jsou naše zimní pneumatiky díky mělkosti drážek už nevyhovující, můžeme je použít v létě, ale musíme počítat s tím, že se ojedou rychleji než normální letní pneumatiky, protože jsou vyrobené z jiného materiálu. Letní pneumatiky v zimě nikdy používat nesmíme.

Comments are closed.